מגיעים למצוות?
אריאל | כ' חשון תשפ"א 07.11.2020 | 20:00
שניות
דקות
שעות
ימים
שנת המצווה היא נקודת זמן ייחודית ומשמעותית במעגל חייהם
של נערות ונערים בישראל.
זוהי נקודת זמן המציינת את תחילת תקופת ההתבגרות, שבה יעצבו הנערה והנער את זהותם הפרטית, החברתית והלאומית, ובה יהפכו להיות חלק מהמארג הגדול של החברה הישראלית ושל העם היהודי.
תקופה ייחודית זו בחייהם של הנערות והנערים ושל משפחתם היא חלון הזדמנויות שדרכו ניתן לחזק את תחושת השייכות והאחריות של הנערות והנערים לזהותם היהודית - ישראלית.


תכנית 'שחק' - הנה תכנית ארצית וממלכתית ע"ש רא"ל אמנון ליפקין-שחק ז"ל שמטרתה להעניק חוויה משמעותית לנערים ונערות בשנת המצווה שלהם.


בתכנית מספר מסלולים:
א. שחק משפחתי לבר מצווה -

8 מפגשים בבית המשפחה
ליווי הנער ביום בר המצווה
השתתפות הורים בתהליך
סיור להורים ולנער בירושלים
אורך כחודשיים וחצי-שלושה
עלות מסובסדת

ב. שחק משפחתי לבת מצווה

8 שעות של לימוד ומפגש בבית המשפחה
השתתפות בני המשפחה בתהליך
סיור להורים ולנערה בירושלים
אורך כחודשיים
עלות מסובסדת

ג. שחק קבוצתי במתנ"סים ובקהילות

6-10 מפגשים בקהילה (מועדון נוער/ מתנ"ס)
מיזם קהילתי התנדבותי
סיור בירושלים עם ההורים
גמישות בהתאמת המסגרת והתכנים לקהילה
אורך כחודשיים וחצי-שלושה
עלות מסובסדת


בתכנית אנו שואפים ליצוק תוכן ערכי וחינוכי אשר יעניק לנערים ולמשפחתם חוויה יהודית שמחה, מעצבת ומשמעותית שתעמיק את הקשר ואת תחושת השייכות והאחריות של הנערות והנערים עם שרשרת הדורות ועם מורשת העם היהודי.

תכנית לבת מצווה

תכנית לבת מצווה

1. "המסע אל האוצר" - בהשתתפות ההורים:
איפה האוצר נמצא? איזה אוצרות אני רוצה למצוא? מה שונה בשנה הזאת? מה מיוחד בה?
ערכים לשיחה: חשיבותה וייחודה של שנת בת
המצווה.

2. "מתחברים לשורשים, מכוונים לצמרת":
מהם השורשים שלי? מהם הכוחות המיוחדים שלי? כמה אני חלק ממרחב שלם?
ערכים לשיחה: הכרת הטוב, גדילה וצמיחה.

3. "עניין משפחתי" - בהשתתפות ההורים:
כבר 12 שנה הם מלווים אותי, הם הכי קרובים אליי, נשב יחד לדבר על זה.
ערכים לשיחה: משפחתיות כיבוד הורים.

4. "אמא'לה אני בוחרת":
ניפגש עם דמויות מיוחדות. מה יש לי ללמוד מהם? איזה דברים אני לוקחת איתי להמשך המסע?
ערכים לשיחה: נתינה, ראיית האחר, הרחבת
המבט החוצה.

5. "אנחנו סיפור גדול" - בהשתתפות ההורים:
יחד נרחיב מעגלים. תורי להוסיף את החלק. מפגש והכרות עם שרשרת הדורות וסיכום התכנית.
ערכים: חיבור למורשת ישראל.

6. סיור סיכום בירושלים - בהשתתפות ההורים:
"יש אנשים עם לב של אבן, יש אבנים עם לב של אדם..."
סיור סיכום בירושלים. האבנים יספרו לנו קצת עלינו.
ערכים שנפגש: הכרת הטוב, משפחתיות, הרחבת
המבט החוצה וחיבור לשרשרת הדורות.

קישור לסרטון
תכנית לבר מצווה

תכנית לבר מצווה

1. מפגש ראשון - בהשתתפות ההורים:
נערוך היכרות, נתאם ציפיות, נסמן את תאריך הבר מצווה העברי ונמצא את הפרשה הרלוונטית אותה הוא יקרא.

2. מפגש שני:
הנער יתנסה בקריאה בטעמי המקרא, נמצא יחד את החוזקות שלו, נפתח לו בטחון עצמי, מודעות ואמון ביכולות המיוחדות רק לו.

3. מפגש שלישי - בהשתתפות ההורים:
נחזק את תחושת הכרת הטוב של הנער כלפי הוריו ומשפחתו, נשאף להעצים את תחושת השתייכותו למשפחתו ולטפח בו רחשי כבוד למטען הערכי אותו המשפחה נושאת.

4. מפגש רביעי:
נלמד על נתינה, ערבות הדדית וסולידריות, ערכים המהווים סימני היכר לאומה היהודית.

5. מפגש חמישי: 
נלמד נקודות ציון חשובות בהיסטוריה של עם ישראל, מתקופת האבות והאימהות, דרך הגלות, השואה והתקומה, עד שלושת הדורות הקרובים: סבתא וסבא, הורים והנער.

6. מפגש שישי:
נכיר בלימוד משותף מצוות ערכיות ומוסריות שתפקידן לקיים עולם מוסרי והוגן. נכיר את הערך והחשיבות של מורשת ישראל כמתנה בין דורית יקרה.

7. מפגש שביעי - בהשתתפות ההורים:
נעבור יחד עם ההורים סדנה ייחודית וחווייתית בה נערוך הכרות חווייתית ומוחשית עם מבנה התפילין, אופן הנחתן ומשמעותן.

8. מפגש שמיני - בהשתתפות ההורים:
נקיים חזרה גנרלית לטקס בר המצווה ולאחר מכן נערוך סיכום ומשוב עם ההורים (נוכחות הורים נדרשת רק לשלב הסיכום).

9. מפגש תשיעי - בהשתתפות ההורים:
סיור חוויתי ומעצים לנער והוריו בירושלים ובאתרי הכותל המערבי (יכול להתבצע בכל זמן שתבחרו במהלך ההכנה ולא חייב להיות בסופה).

* ההכנה לקריאה בתורה מתקיימת לכל אורך המפגשים וביניהם במקביל לתכנים המפורטים לעיל.

קישור לסרטון
תכנית קבוצתית

תכנית קבוצתית

1. "על מה כל החגיגה?":
מפגש היכרות חגיגי שכולל משחקי היכרות וגיבוש. במפגש נעסוק בשאלה המרכזית של המפגשים - מה מיוחד בשנת המצווה שדורש התייחסות מיוחדת? לכבוד מה האירוע? הטקס? ומה המשמעות של זה לגבינו?

2. "ארזת לבד?":
מפגש שבו נתכנס לבחון את הכוחות הקיימים בכל אחת ואחד, נברר אלו כוחות ותכונות אנו אורזים למסע שלנו, וכיצד נכון להשתמש בכוחות כבוגרים? מה ההבדל בין "בא לי" ל"רצון טוב".

3. "אשא עיני אל ההורים" - בהשתתפות ההורים:
במפגש זה נפגש עם הערכים הקיימים בכל משפחה המועברים מדור לדור ונלמד על החשיבות של מצוות כיבוד הורים דווקא בכניסה לגיל ההתבגרות. כיבוד מלשון כובד - איזה משקל וכובד אני נותן להורים בחיי. המפגש כולל משחקים משותפים, לימוד, ראיון ומשימות מאתגרות.

4. "להיות חלק":
במפגש זה נעמוד על כוחה של הקבוצה בחיינו ועל החשיבות של לראות את האחר שנמצא לצידי. נצייר יחד ציור קבוצתי ענק, נתנסה במשחקי ODT ונלמד על המשמעות של לקחת אחריות על עצם היותי חלק מקבוצה כבוגר.

5. "אני נותן משמע אני שייך":
במפגש זה נרחיב את ההסתכלות על מעגל הקהילה. דרך ערך הנתינה נבין את המשמעות של להיות חלק מקהילה. נקים את ה"ועדה לנתינה לשנת מצווה" ונדרג מקרי נתינה. יחד נחשוב כיצד נרצה להעניק לקהילה שלנו וניזום יחד מיזם התנדבות בקהילתנו.

6. מיזם קהילתי התנדבותי

7. "שרשרת הדורות":
המפגש זה נלמד דרך משחק תחרותי על ההסטוריה של העם היהודי. נחבר את אירוע בת המצווה ובר המצווה שלנו לרצף האירועים ונברר את המשמעות של להיות חלק משרשרת הדורות.

8. "בחפץ לב":
מפגש שבו נפגש עם לב ליבה של המסורת היהודית כפי שהיא מתבטאת בחפצים החשובים לעם. דרך הפורמט של "חדר בריחה" ננסה לפתוח את תיבות האוצר של העם היהודי, חידות מאתגרות וסרטונים. לבסוף נתנסה בכתיבה בנוצה על קלף עם משפט ערכי שנבחר.

9. "מצווה עם טעם":
המפגש זה נהפוך את כיתת הפעילות למסעדה, כאשר תפריט המנות הוא טעמי המצוות ומועדים מלוח השנה העברי. במנה הראשונה נטעם על המשמעות והערכים הקיימים בחודש שנולדתי בו, במנה השנייה נלמד על ערכים שקיימים במצוות שונות במסורת. לבסוף נבחר את המנה שלנו - מה הטעמים שאנחנו בוחרים להכניס לחיים שלנו מתוך העושר הערכי שלמדנו עליו.

10. מפגש סיכום:
המפגש זה נסכם את שפגשנו והכרנו ונתכונן לסיור לירושלים.

* סיור בירושלים - בהשתתפות ההורים:
סיור מרגש המסכם את התוכן והחוויות מכל התהליך שעברנו.

קישור לסרטון

מה בתוכנית

צור קשר

שלחו